مهندسی شیمی

وبلاگ علمی در مورد رشته مهندسی شیمی

مهندسی شیمی

وبلاگ علمی در مورد رشته مهندسی شیمی

بیو شیمی ۲


کربوهیدراتها

قندها ، نشاسته ها و سلولز به گروهی از ترکیبات آلی موسوم به کربوهیدراتها تعلق دارند که هیدروکسی کتون ، هیدروکسی آلدهید یا مواد مشتق شده از آن به شمار می روند . مونو ساکاریدها یا قندهای ساده ساده ترین کربوهیدراتها ست . دی ساکارید ها از دو واحد مونو ساکارید  تشکیل شده اند .

 

چربی ها و روغن ها

استرهای تشکیل شده از گلیسرول و ایدهای چرب هستند . اسیدهای چرب ، کربوکسیلیک اسیدهای راست زنجیری هستند که ممکن است پیوند 2 گانه کربن -  کربن نیز داشته باشند  در دمای متعارف چربی ها جامد و روغن ها مایع هستند .

 

آنزیم ها

کاتالیزورهای زیست شناختی بسیار کارامدی است در هر سلول بیش از 1000 آنزیم وجود دارد که امکان انجام واکنش ها در دمای ملایم بدن و pH    خنثی را فراهم می آورد . آنزیم ها کاتالیزورهای سطحی هستند که  واکنش سوبسترا  در موضع های فعال ( جایی روی سطح آنزیم که واکنش در آنجا انجام می شود ) موجود بر سطح آنزیم ها انجام می گیرند .  

 

شیمی اساس زندگی است

پایان

بیو شیمی

  بیو شیمی علم مربوط به ترکیب اجزاء و ساختار مواد موجود در سیستم های زنده و واکنشهای شیمیایی انجام شده در این سیستم هاست .طی چهل سال اخیر پیشرفتهای مهمی در این از شاخه از علم شیمی صورت گرفته است در این مطلب و مطالب بعدی  به این شاخه  از علم شیمی می پردازیم  

آب جزء اصلی تشکیل دهنده ساختار بدن موجودات است ( حدود ۶۰-۹۰ درصد )
حدود ۴ درصد مواد معدنی
بقیه ترکیبات آلی با ساختار پیچید ه است

                                                   پروتئین ها

ماکرو مولکولهایی تشکیل شده از الفا-آمینواسیدها هستند تمام الفا-آمینواسیدها ها جز گلیسیرین دارای ایزومر نوری اند در پروتئین ها واحد های الفا-آمینواسیدها به وسیله اتصالهایی موسوم به اتصالهای پپتیدی به هم وصل شده اند و زنجیره پلی پپتیدی ایجاد کرده اند .

                                                     ادامه دارد.....     Hello